Min nya diet!

image246

Fastän jag är så trött, gnuggar mig i ögonen och har ont i benen så ska jag berätta om min nya diet. Den är verkligen inte ny-ny, men den är ny för mig. Det handlar om att maximalt äta 20g kolhydrater, hamna i
ketos och bränna massa fett. Det finns massa low-carb-dieter, (exempelvis Atkins, South Beach, Zone) men som vanligt styr jag min egen båt.

"När kolhydraterna, som lagras i levern i form av glykogen, dras ned till ett minimum startar efter två dagar den verkligt effektiva fettförbränningen ? trots att du får äta mat som traditionellt inte förknippas med att gå ner i vikt. Kroppen börjar bryta ner fettet och ombilda det till ketoner, som kan användas som ersättningsenergi. Kroppen befinner sig i ketos."

Det är där som stickorna på bilden kommer in. Stickorna (som man ska kissa på (från Apoteket)) visa hur mycket ketoner som man har i urinen och utifrån det så kan man se om man verkligen har kommit in i ketos. Det brukar ta ungefär två dagar för att komma in i ketos och imorgon, på morgonen, så har jag ätit low-carb i två dagar och ska testa stickorna.

Vad ska man då äta under en low-carb-diet? Jag gör som vanligt, överdriver och äter i princip bara proteiner. Ägg, fisk, kyckling, feta såser (har lägre kolhydratinnehåll än lightprodukter), ost, keso mm. Jag äter nästan inget grönt eller frukt och verkligen inte något kolhydratrikt. Eftersom jag vet att jag kommer att uppröra någon nu, så jag säger det direkt, jag vet att det kan vara dåligt för kroppen att hålla på såhär länge. Så är det sagt.

image247
Det är rekommenderat att bara äta 20-30g kolhydrater/dag i två veckor, sedan ska man trappa upp tills man hittar sin "trivselvikt" (hatar ordet trivselvikt). Under tiden ska man äta ungefär som pyramiden visar.

Men såhär äter jag just nu:

image248

Jag har läst i många forum om att man slipper hunger och sug med low-carb. Suget kan jag hålla med om att det är som bortblåst, men jag är mer hungrig nu. Googla själv på ämnet så kommer ni få höra en massa solskenshistorier om hundratals kilon som försvunnit. Någon som har gått på en low-carb-diet? Kommentera och berätta, var det svårt, jobbigt, gick du ner mycket?

Kommentarer:
Postat av: Solros

Jag har också velat prova, sätter igång i morgon. Berätta för oss hur det går för dig. Hungern försvinner nog? Får man dricka kaffe och light cola?

2008-06-03 @ 23:09:07
Postat av: tina

om man inte håller på med någon diet eller liknande. och bara vill gå ned i vikt. vad är det man ska skippa då och vad är det man ska försöka sträva efter att äta? proteiner eller kolhydrater?

2008-06-04 @ 11:31:20
Postat av: Elia

Solros- Kaffe om det är utan socker och mjölk. Lightläsk, egentligen inte för att det söta lurar insulinetanyways. Men jag brukar ta ½ glas om jag måste.

Tina- allsidigt skulle jag säga, tänk tallriksmodellen. Massor av grönsaker och protein, sedan litekolhydrater om du måste/vill. Typ kycklingsallad med bönor/bulgur. Räkna kcal.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits