Hur man gör (trigger)

image136
Det känns lite splittrat att skriva det här, lite oetiskt. Jag vill verkligen inte att någon ska få bulimi men samtidigt så vet jag om den ångest en hetsätningsattack åsamkar. Jag har förut fått förfrågan om "hur man kräks"?. I de ana-communitys som jag genom åren har varit med i har vi diskuterat detta fenomen många gånger, vissa personer verkar inte kunna kräkas och jag har också varit en sådan. Jag prövade i många år med att stoppa fingrarna i halsen och veva runt men det fungerade inte. I bästa fall fick jag upp lite lite men det var inte lönt.

Det allra lättaste att kräkas upp är såklart flytande grejer, yoghurt, fil, juice och glass. Yoghurt och fil är så fruktansvärt äckligt att kräkas, samma sak med mjölk, vidrigt. Glass smakar likadant på väg ner som upp och det var det jag brukade svulla i i början. Väldigt fast mat kan fortfarande vara svårt att få upp, typ hamburgare och pizza, men det går. Oftast kommer maten, logiskt nog, upp i omvänd ordning som man stoppade ner det, men choklad är ett undantag för mig. Chokladen kan komma upp såväl i början som i slutet oberoende i vilken ordning man åt den, mysko, japp. Jag har hört tjejer säga att de måste äta glass i slutet av varje hetsätningsattack för att ens kunna kräkas, så glass is the shit.

Tar djupa andetag och tänker på hur äckligt det är att jag står där med ansiktet i toaletten där det ligger pubishår från gud vet vem och massor av människor som har bajsat där, det hjälper faktiskt. Det kan vara svårt i början, men den bästa trösten jag kan ge är att det blir lättare, mycket lättare. Man bör kräkas det man hetsätit inom en timme, annars hinner det ändå tas upp av kroppen och det är ingen ide att kräkas. Den maten som man har nyätit både smakar och luktar rätt okej, medan mat som legat länge i magsäcken luktar spya. Kräks man upp mat som luktar spya så kommer hela toaletten och dina fingrar att lukta de med. Om du kräks ofta kommer du även att få skavsår på höger (om du nu är högerhänt) pek- och långfingersknogarna (syns lite på min bild).

Spola toaletten minst två gånger. Många brukar vilja ha på vattenkranen för att dölja kräkljudet, men hur länge kan man spola utan att bli misstänkt? Vad gör man om man spolar i en kran i en halv evighet, tro mig, folk frågar. Jag kör utan vattenkran och kräks tyst. Skölj munnen (borsta inte, skadar tänderna). Kontrollera att du inte har mat mellan tänderna.

Egentligen var den här texten ganska så mycket mer ingående, men jag kände att jag inte kunde skriva ut alla detaljer. Är det någon som vill veta något mer ingående så går det bra att maila mig på [email protected]

Kom ihåg att bulimia är en livsfarlig sjukdom som kan skada dig för all framtid, man kan få allvarliga hjärtproblem och till och med dö (jag kände att jag var tvungen). Här kommer ett utdrag från
sjukvårdsrådgivningen om hur bulimi kan skada dig:


Bulimi orsakar problem i både kropp och själ

Om man har bulimi kan man få en rad kroppsliga besvär. Mag- och tarmproblem är vanliga. Mensen kan försvinna eller bli oregelbunden trots att man är normalviktig. Eftersom man undviker att äta vissa livsmedel kan man få brist på olika ämnen och salter som kroppen behöver. Om man samtidigt har mycket låg kroppsvikt, det vill säga både bulimi och anorexi, kan det vara livsfarligt att hetsäta och kräkas eller missbruka laxermedel. Det är inte ovanligt att människor med bulimi får allvarliga tandskador eftersom man kräks och magsaften är frätande. Många som har bulimi har, eller har haft, andra psykiska problem. En uppskattning är att runt hälften av alla med bulimi får allvarliga problem med depression.

Kommentarer:
Postat av: celin

om du vill ha någon att snacka lite med om ana och allt som det innebär så kan du adda min msn
[email protected] många kramar celin

2008-01-13 @ 13:09:01
Postat av: Elia

Celin, skulle vara toppen. Har inte MSN, men maila mig! [email protected]

Postat av: Lina

det är ju sjukt hur du uppmanar andra att dras med. ärligt det finns ingen mer egoistisk än den som själv mår dåligt, men uppmana för fan inga andra att kräkas. jag har själv varit svårt sjuk med ätstörningar o förstår ändå ditt tankesätt men ja mår så jävla illa av din blogg för det är vidrigt hur du kan göra såhär mot dig själv och mot andra.

2008-01-24 @ 23:53:16
Postat av: Fia

Hej! Iband när jag ätit aldelles för mycket känner jag att jag vill kräkas. Men probemet är att jag inte vågar. Jag har försökt att sticka ner fingrarna lite, men vågar inte längre ner. Jag har annars väldigt svårt för att kräkas. Har inte gjort det på flera år. Finns det nått annat sätt man kan kräkas på en att sticka ner fingrarna?

2008-02-09 @ 09:36:53
Postat av: Doremi

Hej, jag har samma problem som Fia. JAg sätter fingrarna (2) inn i halsen och så långt som möjligt. Sedan rör jag på dem men bara hostar. Vad skall jag göra?? Har nästan aldrig kräkts, bara som väldigt liten. Har jag nåt fel?
Hoppas inte. Kan jag gö på nåt annat sätt? TAck för svar, KRAM!

2008-02-10 @ 19:54:30
Postat av: Sara

Kräkningstips:
Använd baksidan av en sked eller nåt, en "mjuk" penna eller något annat långsmalt, mycket lättare!

2008-03-17 @ 18:55:28
Postat av: Belladonna

Det är känt att många änvänder tandborste när de kräker, funkar bäst för mig i alla fall. Se bara till att hålla den ren, jävligt äckligt annars. Sen om man nu använder händerna så inskaffa en gångs handskar, funkar fint fint, inga sår och ingen lukt på händer. Sen kan du ju tvätta av de/den och lägga i fickan eller slänga om du har många :] Allt för mig då. Ha det bra

2008-03-22 @ 14:40:40
URL: http://eradicate.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

hej! jag har börjat få "hettsätningar" och bara äter och äter, detta leder ju till att jag har gått upp i vikt det sista men är ändå inte överviktig. ingen vet det, vad jag vet. jag vill inte fortsätta gå upp i vikt och vill därför kräkas efter detta. är det bättre
att efter hettsätningarna kräkas eller ska man inte göra det och gå upp i vikt ?

2008-05-26 @ 15:07:19
Postat av: Elia

Nja, det är
juh klart att det inte är så bra att kräkas. Varken pskyiskt eller fysiskt. Man brukar tappa kontrollen när man går på för hård diet, försök äta mer utspritt under dagen så minskar risken att hetsäta överhuvudtaget.

2008-05-26 @ 20:44:15
URL: http://elia.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Jag har provat allt tandborste, fingrar, tänka på äckliga saker men inget funkar. Jag har funderat på att köpa ngn medicin så att man spyr men jag hittar det inte. Jag äter alltid mycket, så jag går upp i vikt ganska snabbt, jag är inte överviktig än men jag är på gränsen. Jag vet inte vad mer jag kan göra, har du några tips Elia??!

2014-07-07 @ 19:11:37

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits