Elias kycklinggratäng

Jag funderar på att göra en av mina favoriträtter (med lite modifikation) imorgon. Det är från början en tonfiskgratäng men jag tänkte köra med kyckling och mer grönsaker.

Elias kycklinggratäng (3port)

2 kycklingfiléer (208 kcal)
1 port ris (1dl~80 g~250 kcal)
Stekt purjolök, lök, champinjoner, paprika, spenat etc (ca 80 kcal)
1 dl viktväktarfraiche (60 kcal)
½dl chilisås (40 kcal)
1dl mjölk (45 kcal)
______________
Summa: 683 kcal

Dvs 228 kcal/port. Men så är det rejäl mat också.

1. Koka riset
2. Sätt ungnen på 225 grader.
3. Smörj en ungsäker form (1kcal/spray) och fördela riset i formen.
4. Skär kycklingen i små bitar, stek kycklingen och krydda med salt och peppar. Fördela kycklingen över riset.
5. Fräs de valda grönskaerna i stekpanna (1kcal/spray) och bre ut de över kycklingen.
6. Blanda fraiche, mjölk och chilisås och häll såsen över grönsakerna.
7. Gratinera i ugnen i ca 20 min.

Åh, tänker på mat konstant!

Kommentarer:
Postat av: Sandra

Kör du på Rå kyckling då eller försteker du den?

2007-11-16 @ 13:20:31
Postat av: Elia

Oj, en liten miss av mig :) Steker givetvis ;)

Postat av: Koppen

det där receptet måste jag pröva, tar nog bort kycklingen och riset och har i sojafärs och mer grönsaker. Själv är man ju vegeterian.



Kan tipsa om två recept jag gillar.

Koka blomkål eller vad du nu vill ha i, lägg ner det i en form och blanda i creme fraiche antingen smaksatt eller som du själv smaksätter med tex lök, chili osv. Blandar i lite gullök och till sist strör du över fetaost och ställer in i ugnen tills det ser färdigt ut:p



Andra alternativet är att koka linser, häll sedan ner dem i en stekpanna där du trycker i lite tomatpure och vitlök och kryddor. Vet itne riktigt hur bra linser är egentligen men bättre än pasta skulle jag gissa:)



Sen så borde du pröva vegetariska lasagnen från weigh watschers, dem har en med kött med fast den ahr jag inte kollat in, men veggo varianten innehåller endast 270 i hela! Plus att det är en större portion nu än innan så man lär bli mätt!

2009-11-30 @ 23:52:37
URL: http://tjockisakuten.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits