5 bra löften

I Top Hälsas januarinummer har de tagit fram de 30 bästa tipsen inför 2009. Jag har sorterat ut de 5 bästa. För att se alla 30 tips så köp tidningen, det är en grym tidning!




Var mycket mer sann mot dig själv. och ditt eget hjärta så att du och dina drömmar får större plats i dett eget liv. Utvärdera måsten och borden för att se om det verkligen är måsten eller borden eller om det är du själv som har för höga krav på dig själv. Ett bra löfte är att utmana minst en rädsla som du vet håller dig tillbaka i ditt liv eller på jobbet. Genom att göra det så kommer du att må ännu bättre.

Elias kommentar: Jag ska fokusera på mina drömmar och mål och sortera bort det som jag bara gör för andras skull. Jag ska prova nya saker och inte vara rädd för att misslyckas.





 Lova dig själv att laga mat hemma åtminstone fyra dagar i veckan, och hoppa över hel- och halvfabrikat när du gör det. Geonom att laga mat från grunden slipper du och din familj onödiga tillsatser och vet vad ni stoppar i er. Maten blir godare, nyttigare och billigare.

Elias kommentar: Jag är ett stort fan av halvfabrikat. Men jag börjar att sätta ett mål att laga mat från grunden iaf 1-2 gånger i veckan. Går det bra så utökar jag det.





Låt kundvagnen digna av färsk frukt till frukost, efterrätt och mellanmål. Ha som målsättning att både kokta och råa grönsaker ska ingå i middagen. Köp mycket av lök, rotfrukter, potatis, kål och bönor på burk. Det är billigt, håller länge och gör alla rätter godare.

Elias kommentar: Min mat ska till största del bestå av grönsaker. Rotfrukter är lite svårsmält och kan ge mig ont i magen och bönor innehåller för mycket kalorier.





Du bör lova dig själv att planera  maten och veta exakt vad du ska äta till frukost, lunch, mellanmål och middag dagen efter. Då blir matvanorna så mycket bättre, eftersom du slipper välja dina måltider med magen vrålande och reptilhjärnan inkopplad. Det innebär att du får lättare att göra sunda val och äta lagom mycket.

Elias kommentar: Den där Paulún (som skrivit tipset) än en klok kille.





Lova dig själv att bli hälsorik.! När världsekonomin vacklar kan du ändå göra investeringar- i dig själv! Se frukt och grönsaker som din pensionsförsäkring. Lyssna gärna på alla råd om hur du ska sköta din kropps "hälsokonto", men följ det som känns bäst för dig. Och som med all bra investering- sköter du den klokt så kan du leva i lite sus och dus på räntan...

Elias kommentar: Jag tycker egentligen redan att jag lyssnar på råd och plockar det som känns bäst för mig. Så jag ska keep up the good work.








Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits