Mina små tips- sluta hetsäta & kräkas

image234


Jag har både fått mail och kommentarer om tips på hur man slutar kräkas. Många tänker att "vadå, det är väl bara att sluta", men jag lovar, det är inte på det sättet. Bulimi är en trygghet, det lättar tunga känslor. Hörde någon som sa att när man hetsäter så trycker men ner alla känslor och när man kräks så släpper man ut allt. Här kommer några konkreta tips om hur jag tänker för att kunna stå emot.





- Börja i affären, köp inte hem mat som man kan frossa på. Förrutom de uppenbara som kakor, godis och glass så har många mias andra "vanligare" maträtter som de hetsäter. Mjölk och flingor, lasange, billyspizzor, mackor mm är det jag börjar frossa i och tappar kontrollen.

- När hetsäter du? Och varför? Är det när du känner dig ensam, ful, äcklig? Bearbeta tankarna istället för att "ta den lätta vägen", att hetsäta och spy.

- Håll dig sysselsatt. När du har mycket att göra är det lättare att stå emot. Det finns säkert massor av saker som du länge har tänkt att göra som du inte har gjort, gör det istället för att tänka destruktiva tankar. Sy upp den där kjolen som du har tänkt på så länge, läs en bok, peela kroppen och smörj in med brun utan sol, lyssna på gamla skivor, sortera dina smycken, vik om dina kläder, shoppa, gå en promenad, städa, ring en vän, kryp ihop i fosterställning och rensa tankarna.

- Prata. Finns det någon som du kan prata med? För mig gör det inte det, så det är därför jag har min blogg. Har du ingen blogg, vän, dagbok så skriv här, vi är många som sitter i samma båt.

- Du får jättedålig hy, fula händer och dåliga tänder.

- Ät sallad i mängder. Om du blir mätt på sallad så är det jättelite kalorier och suget försvinner (efter ett tag iaf).

- Du kräks inte upp allt som du har stoppat i dig. Du kommer aldrig bli smal om du lever så, för du har svårt att bli mätt och har ett konstant sug. Försök att stå emot en dag, trillar du dit är det inte hela världen, men kämpa dag för dag. Det är så jag har hållit mig kräkfri i 15 dagar. Kämpa kämpa!

Kommentarer:
Postat av: Emelie

det är så läskigt att läsa din blogg. du sätter ord på saker jag själv inte förstår. saker jag själv inte vill förstå. jag vet inte vilket helvete du genomgår, det vet bara du själv. men jag vet att mitt helvete på många sätt ser lika ut som ditt. och hur sjukt det än låter känns det skönt att de senaste veckorna vågat inse att det finns fler än jag i samma situation.

2008-05-24 @ 00:58:45
Postat av: Anonym

jag tror också jag är helt ensam..men det är man aldrig, fast ja tror alltid det. tack för tipsen, fast ja kanske visste dom flesta. mitt problem är när ja känner mig mätt,att det redan är försent,fast det inte är det. men jag ska sluta. jag ska kämpa och hålla balans i mitt liv..och få en "sunndare" viktnedgång..mia är bland det värsta som finns i mitt liv..eller det gör allt värre iaf.

2008-05-24 @ 10:48:47
Postat av: Ina

Tack för tipsen! Här kommer några till som fungerar för mig:



-Problemet för mig är att mitt hets-sug kommer så fort jag blir mätt. Därför försöker jag sluta äta liite innan.



-Läsa bloggar och thinspo, tänka igenom varför man verkligen INTE borde.



- Duscha, promenera, träna, ligga på spikmattan.



-Sura saker som citron eller äppelcidervinäger dämpar sug, liksom vaniljpulver och beska smaker som ex. kaffe.



-Tugga tuggumi, dricka lightläsk eller te, tugga och spotta ut mat.



- Och då inget fungerar försöker jag sluta äta så fort som möjligt och ta kontroll över sittuationen istället för att tänka: "Jag måste ändå spy". Jag försöker även att låta bli att spy, även om det är SÅ SJUKT svårt - för mig fungerar det inte alls ur viktsynpunkt, det ökar suget och gör så jag vill äta/hetsa igen och igen...



Fin blogg du har! Denna ska jag fortsätta läsa:)

2010-01-15 @ 00:42:20
Postat av: Anonym

Jag började " nyligen " att spy. Det handlade först inte om att bli smal, utan för att jag och min kille bråkade så mycket samt att jag har blivit riktigt illa behandlad utav bl.a. Hans ex med vänner. Jag började alltså spy för att det kändes som en lättnad. Åt vid en början normalt med mat men nu äter jag hela tiden och att spy hjälper inte längre. Har på 8 månader gått ner från 70 kg till 55 kg och är livrädd för att ens gå upp ett kilo. Jag har sedan 14 års ålder ( är idag snart 21 ) svältit mig själv och haft ett tänkande som en anorektiker. Men nu känns allt utom kontroll. Har dålig ekonomi och lägger mycket pengar på mat. Har ett extremt sug efter snabbmat och mackor med mycket smör. Äter upp ca 5 paket smör i månaden. Jag är inte stark nog att sluta spy då jag läste att en bulimiker som slutar att kräkas oftast går uppassa i vikt och jag är livrädd. Är även rädd för att söka hjälp då jag inte vill förlora jobbet, jobbar nämligen på en resturang och måste ha kvar jobbet för att kunna bo kvar i min lägenhet. Någon som har tips på, ja att bli frisk stegvis och sakta?

2014-02-17 @ 10:05:41

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits