Hur bryter man dåliga vanor?

Nu har jag äntligen plockat undan resväskan som har stått framme sedan jag kom hem, det är exakt två veckor idag. Det finns ett par grejer som jag stör mig på så jäkla mycket hos mig själv och även om jag inte vill vara sådan så är jag det. En av de grejerna är att jag alltid skjuter upp saker. Alltid. Är jag exempelvis på stan och letar efter en present och inte hittar något bra så tänker jag "äh, jag köper det någon annan dag". Ska jag plugga tänker jag "äh, det kan väl inte vara så svårt, jag gör det sen".

Min mamma har en teori om varför jag gör så och enligt henne så är det för att jag är så van att det går bra för mig ändå. Jag kan skjuta upp att läsa inför en tenta tills det är döläge och ändå ror jag hem det, med marginal. Men jag vill ändå inte vara någon som inte tar tag i saker. För jag är redan konflikträdd som attan. Hur tar man tag i problemet? Hur blir man någon som man vill vara? Hur bryter man dåliga vanor?
image177
Jag hörde på radio att de sökte coacher till viktväktarna. Jag sken upp och tyckte att det skulle passa mig utomordentligt. Men så kom jag på att det kanske det inte alls skulle. Jag har helt vriden kroppsuppfattning, jag lever inte som viktväktarna lär, jag är inte sund och har övertaget inget normalt matförhållande och vilken förebild blir man då? Nog för att jag är ganska peppeande och har kämparglöd, men att dra ner mig mer i den här skiten är nog att göra mig själv en björntjänst.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits