När bloggprinsessorna blir till michelingubbar

Ibland känner jag mig så sjukt gammal. När jag utövar mitt största intresse nätspinkeri så snubblar jag ibland in på småtjejers bloggar. De är 16-17 år, har dagarna fulla med aktiviteter, bloggar om allt, är förlovade, går ut och klubbar mitt i veckan och har "dagens outfit" som en kategori. Jag känner mig gammal, jag orkar inte gå ut mitt i veckan, jag orkar inte alltid göra massa saker och jag har ingen pojkvän (och om jag skulle skaffa en nu så känns det som att det blir för livet).

När jag var 16-17 så gick min tillvaro ut på att hitta mig själv. Visst jag tränade och umgicks massor med kompisar (kunde knappt vara ensam på den tiden) men efter dagen var slut så låg jag på kvällarna och skrev och tänkte. Jag har massa texter från min gymnasietid om hur jag mådde, noveller, dikter och bara små ord. Visst, på den tiden var mina ätstörningar även då en stor del av livet och det kanske är därför som jag funderade så mycket på välden omkring mig. När man är i den åldern är det vanligt att fundera på existensiella frågor, så varför gör inte alla unga bloggtjejer det idag? Är det en generationsfråga? Eller ett storstadsfenomen?

Vad jag mer börjar undra över är vart är deras föräldrar? Hade jag varit 16år och gått ut på en klubb (om man överhuvud taget hade tagit sig in) så hade min mamma först spikat upp mig på vedboväggen och sedan satt dit klubben för att ha serverat alkohol till en underårig (ja min mamma är en tuffing). Jag fick inte dricka alkohol, visst jag gjorde det i alla fall, men aldrig, aldrig att mina föräldrar hade accepterat det för den sakens skull. Som att det legitimerar att en underårig dricker alkohol om det görs i hemmet, hur tänker man då? När jag var 16 så hade jag ändå med mig så mycket insikt att jag visste att det förmodligen inte skulle hålla livet ut med mina pojkvänner, cynisk redan då? Kanske det, men här sitter jag nu utan mina ungdomskärlekar så någon substans hade mina tankar.

Och vart får dessa tjejer alla pengar ifrån? Fikar, shoppar, har egna mobiler (=räkningar). Vid 16 har man sina studiemedel, vad ligger de på idag 750:-? Hur kan det räcka till allt det där? Nä, såklart, det gör det inte. Varför vill man som förälder göra sina barn en björntjänst och ge så mycket mer pengar så att de får en levnadsstandard som de aldrig kommer att kunna bibehålla när de ska klara sig på egen hand?

Visst, jag är lite avundsjuk. Men bara på att matsmältningen som när man är 16 är helt sjuk snabb. Innan kroppen har gått från ungdom till vuxen så är den så smal, samtidigt som man börjar få bröst och höfter. Men sedan eskalerar det och när många kommer i 20-årsåldern så har de ridbyxlår och lovehandles som till och med michelingubben blir avis på. Jag är glad att ha en så pass "ung" kropp som jag har. Små höfter men stora bröst, perfekt. Synd bara det här med att äta och vara smal på samma gång inte går ihop riktigt, som det gjorde för 8 år sedan.

Jag bara väntar på att dessa tjejer blir äldre och får nedsatt metabolism, får en större kroppshydda, blir cyniska som jag och föraktar de tjejer som då är 16.

image44

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits