Kcal-tabeller

Det är inte ofta som jag måste leta upp hur mycket kcal olika saker innehåller, jag äter oftast "ren" mat, dvs mat som inte är lagad utan ihopplockad av mig. För hur svårt är det inte att räkna ihop hur mycket exempelvis köttfärssås innehåller, helt omöjligt (och dessutom sjukt mycket kcal)! På alla förpackningar som jag köper så tittar jag först hur mycket kcal varan innehåller, det tar tid när man är och handlar, men är en del av min räkna kcal-hobby. Jag äter nästan all mat ensam i mitt hem. Det är lite svårt att hålla sig när man går i skolan en hel dag, som tur är så är det inte så många heldagar på högre instanser. Vid de tillfällerna försöker jag skippa lunchen men ibland så äter jag i skolan.

1. Antingen har jag då med mig något väl planerat kcal-mässigt, soppa, kycklingsallad, en smalmacka. Mest bara för att ha någonting att äta inför de andra, här får man oftast jobbiga kommentarer som "ska du bara äta det där", "du äter aldrig något" och annat jobbigt. Jag brukar ha olika ursäkter på lager, ont i magen, dålig matlust, åt mycket frukost..

2. Eller så äter jag det allra lättaste alternativet i "skolköket", vilket typ alltid är soppan. Fördelen med det här är att soppa ser "mycket" ut och lätt att slippa äta upp (även om det är lite kcal i soppan så vill jag juh helst slippa). Nackdelen är att man betalar för mat som man inte äter.

Här är iaf lite kcal-tabeller:

Livsmedelsverkets hemsida (finns en länk att klicka på till höger 'sök näringsinnehåll i mat')
Aftonbladets kcal-tabell som jag givetvis inte får fram nu pga kass uppkoppling, återkommer.
Smala sidan (finns lite allt möjligt där)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits