Det jag lever efter:

I och med att jag har fått förfrågningar om hur man kan gå ner i vikt så tänkte jag berätta hur jag gör. Givetvis vill jag inte att andra ska få ätstörningar och har därför tonat ner mina tips lite, men de som läser min blogg är folk som redan har ätstörningar, eller de som är normal/överviktiga och vill gå ner några kilo (tror jag iaf). Jag vet att jag är ätstörd så ingen behöver berätta det för mig. Hoppas ingen tar illa upp.

Tips från coachen

 
  1. Använd aldrig vanligt socker. Det finns en massa bra sötningsmedel där ute, mina favoriter är hermesetas, (gillar inte de som brusar, vad de nu heter). Varför ska man ta vanligt kalorisprängt socker helt i onödan?
 
  1. Vardagsmotion. Jag gillar inte gruppträningar, jag känner mig så fånig, eller jag tror iaf att jag skulle göra det, jag har inte varit på gruppträning på kanske fyra år, alltså på tiden då jag var riktigt tjock, och det var hemskt! Istället så kör jag på många långa prommisar, jag promenerar i mellan 1-3 timmar ca 5-6dagar/v.
 
  1. Drick massor. Ja jag är riktigt dålig på att dricka vatten, men de som får ner det- grattis. Själv dricker jag the, kaffe, light-läsk och fun light. Det fyller magen lite, förut drack jag alltid kaffe innan måltider, det var skitbra!
 
  1. Ta alltid det lättaste alternativet. Jag har en liten lista i huvudet som innehåller det lättaste alternativet inom olika områden, det blir enkelt att handla och lätt att hålla sig uppdaterad. Ex mitt hårdbröd som jag oftast äter är rågrut, de innehåller rätt lite kcal och är goda. Det mjukbröd jag äter är fazers rågbröd (vad de nu heter- de som är top hälsas favorit), de innehåller 55kcal/skiva, otroligt mycket mindre än liknande bröd! Andra favoriter är yoghurt mini (arla), de innehåller 35-40 kcal/dl, när jag måste ha vaniljyoghurt tar jag Valios (50 kcal/dl). Ja alltså ta alltid det smalaste alternativet.
 
  1. Jag vill egentligen inte rekommendera bantningspiller, men det funkar, bra som fan. Jag har testat många olika ephedraprodukter och det är det närmaste mirakelpiller man kommer. Även när kroppen ställer in sig på svält kan man gå ner lite till med hjälp av detta. Men de har biverkningar, jag brukar inte vara känslig för sånt men jag fick hjärtklappningar, enorma humörsvängningar och svårt att minnas saker, beror detta på pillren eller viktnedång, ja det vet jag inte.
 
  1. Lär dig kcal-innehåll, det är ett bra mått tycker jag. Bra balans på fell, kolhydrater och proteiner och dessutom får man äta allt- dvs inom sina egna bestämda kcalgränser.
 
  1. Sätt upp regler, delmål och var bestämd. Det är lättare att kämpa och hålla sig ifrån mat om man har fasta regler och är hård mot sig själv. Jag har tex en regel om att jag ligger på noll eller minus (i intag och ”utgifter”)  så är det en ”bra” dag. Som mål har jag 44 kg, delmål är att komma i mina gamla byxor (hade de innan jul). En annan regel jag har är att när jag åker hem till frosstaden så låtsas jag att jag äter allt inför min familj och vänner, vilket givetvis följs av viktuppgång, men det går jag juh ner när jag kommer hem igen, man vill inte bli upptäkt.
 
  1. Inspiration. Eller thinspiration. Varför vill du gå ner, hur vill du se ut? Använd det för att trigga dig att gå ut på promenad eller inte äta det där som är så lockande. Om det finns någon känd person som liknar det du vill se ut som, använd henne eller honom som trigger. Min är som bekant Nicole Richie, that´s hot!
 
  1. Tänk på hur din omgivning kommer att reagera på ev viktnedgång och hur du ska ta en konfrontation. Min omgivning är inte så glad när de tycker att jag har gått ner, så jag brukar blåneka och säga att om det är så, så var det inte med meningen.
 
  1. Skaffa en kompis som också vill gå ner, via internet brukar funka rätt bra om båda är lika bestämda och motiverade. Eller läs bantningsbloggar, artiklar och annat som motiverar. Förut blev jag enormt triggade av pro-anasidor. Starta en egen blogg där du skriver upp intag osv, då kan alla se vad du ätit och det kan vara en trigger i sig.
  

Kommentarer:
Postat av: Frida

Många bra tips, tycker om din blogg!

2007-01-16 @ 00:18:45
Postat av: Hanna

Nice! Låter som mig. Dock har jag aldrig testat bantningspillar. Adda mig gärna så kan vi byta tips ;) . Stay strong X

2007-02-07 @ 19:57:38
Postat av: Anonym

Gillade din blogg. Adda mig gärna. [email protected] / character

2007-12-11 @ 21:24:50
Postat av: Ei

Tack för tipsen, jätte bra! Har dock en fråga, jag går i skola och ALLA mina vänner går och äta så när jag inte äter (försöker göra så diskret som möjligt)händer det att de frågar !varför? Nu under senaste tiden har jag börja få dåligt med förklarningar. Ibland blir jag tvungen att sätta i mun och därefter går det av sig själv... jag äter alt på tallriken och sedan fösöker jag kräka upp nåt (lyckas bara lite)har svårt att spy.
Hemma (jag bor me min familj) så äter vi tillsammans ibland. Och vad ska ja gö? Jag äter.. och har ingen möjlighet att spy. jag försökte ibland och blev fast *suck* sen Skylde på ont i magen. Man hör så bra i huset, fast jag har kranen o rinna (det väcker desutom uppmärksamhet..)
Har du några tips till? Tack för en jätte bra sida,
Ei

2008-02-07 @ 17:49:53
Postat av: Filifjonkan

Intressant läsning...


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits